Wae Rebo - tradicinis kaimas kalnuose
Iš Labuanbajo autobusu pajudėjome į Ruteng – nors kilometrų
nėra labai daug, bet kelionė vingiuotais keliais užtruko apie 6 valandas.
Tiesa, keliauti čia ir autosopu nebūtų didelių sunkumų, o motoroleriu būtų
išvis puiku (kaip ir visoje Indonezijoje, ko gero pati pravarčiausia transporto
priemonė – ekonomiška, greita ir suteikianti daug galimybių. Dviratis irgi
gerai, bet Indonezijai reikia labai daug laiko, o ir eismas nelabai malonus),
bet mes jau skaičiavome dienas iki vizos pabaigos... Ruteng‘e nuvykome į
Labuanbajo rekomenduotą viešbutį, bet šis, visas atremontuotas ir nuspalvintas
pasirodė per brangus – užtai savininkas pasiūlė apsistoti jo namuose, skirtuose
ne turtuolius apnakvyndinti. Ruteng – nelabai kažkuom įspudingas, nedidelis
miestelis (tačiau jame visada klaidžiodavom, nes nesusigaudydavom, kur esam –
kažkoks keistas išplanavimas), esantis kalnuose, todėl čia būna vėsu. Kodėl čia
apsistojome? Nes netoliese yra ypatingos ir tik čia esantys ryžių laukai,
primenantys voratinklį. Taip pat Ruteng yra pagrindinis taškas nepriklausomiems
keliautojams, norintiems aplankyti Wae Rebo tradicinį kaimą, esantį kalnuose ir ypatingą savo didžiuliais
kūgiškais namais.
Tik atvykę ir susiradę „namus“, nusimetėm daiktus,
išsinuomojom motorolerį (60.000IDR – primenu, kad 10.000IDR = 0,9USD) ir
išvažiavom link Wae Rebo. Aplankyti jį reikia bent jau 2 dienų. Motoroleriu
važiuoti ko gero yra pats geriausias sprendimas, nes viešasis transportas
važiuoja retai, lėtai ir dažnai pergrūstai, pakeliui nėra galimybės sustoti,
kur norisi, keliai prastoki (kas iš keturračių atima daug greičio), o nuo
galutinio autobusiuko taško reiktų dar toli kulniuoti, todėl gali tekti išbraukti
dar daugiau laiko. Iš Ruteng pajudėjome popiet, galvojome per trejetą valandėlių
įveiksim, bet 60km pasirodo yra virš 80km, todėl Dintor kaimelį pasiekėme jau
dangui įgavus raudoną spalvą. Pakeliui pravažiavome nemažai kaimelių,
pastebėjau, kad šiuose labai populiarus tinklinis – kas rimčiau įrengtose
aikštelėse kamuolį muša, kas paprastesnėmis pasitenkina, o vaikam užtenka ir
ant pagalio pririštos virvutės, kurios kitą galą laiko vienas iš vaikų. Taip
pat per atvertų tamsaus garažo durų plyšį ar po erdviu stogu pastebėta ir biliardo
stalų. Taip pat atroje kelionės pusėje pasiekėme pietinę Flores pakrantę ir
kelias vedė palei vandenyną – pakrantė vieniša, ilga ir akmenuota, pasirodė, kad būtų nebloga
vieta palapinę pasistatyti (kurią palikome Ruteng). Žmonės visos kelionės metu
pasirodė faini.
Dintor kaimelyje mus nustebino esanti vienui vienintelė
nakvynės vieta, į kurią nurodo patręšusi iškaba, kur už žmogų (įskaitant
maistą) prašoma 250.000IDR. Bet viešbutėlis (keli sujungti mediniai nameliai,
kurių kiekvienas padalytas į du kambarius) buvo tuščias, o mes prašėme tik
vietos galvą priglausti, tai nusileido iki 150.000IDR (čia maksimumas, ką mes
mokame Indonezijoje) už kambarį ir dar vakariene ir pusryčiais pavaišino –
sakė, neramiai jausis, jei žinos, kad svečiai tuščiais pilvais liks :). Savininkas
pirma norėjo, kad pasisamdytume gidą (angliškai nekalbantį), bet motyvai
neįtikino, tuomet mums išaiškino, kad pirma turėtume nueiti į pagrindinį kaimo
namą, mums bus pasiūlyta kavos, tada pasirašyti svečių knygoje ir į ją įkišti
po 100.000IDR – tokia nustatyta auka kaimui. Kaime galima ir pasilikti nakvoti
specialiai turistams pastatytame name, tuomet auka būtų 250.000IDR žmogui.
Kitą rytą kėlėmės su saule, ir motociklu nuvažiavę iki Denge
kaimelio, čia jį palikome ir pradėjome žygį aukštyn. Kelias buvo molingas ir
akmenuotas, pradžioje pavijome basą pagyvenusį vietinį, kuris kaip įmanydamas
stengėsi nuo mūsų neatsilikti, bet netylo garsus kosulys, todėl žmogaus
paprašėme eiti savo tempu, nors ne iš karto suprato – taip ir nesupratome, ar
jis norėjo mums draugiją palaikyti ar „gidu“ pabūti. Keliukas iki kaimo –
vienas, išklysti nėra kur ir šis veda per džiungles, kur gausu paukščių ir
endeminių augalų, vienoje vietoje teko įveikti molingą, nuošliaužos sunaikintą
atkarpą. Iš aukščiau atsiveria nuostabūs vaizdai, prasideda kavos plantacijos –
kava yra pagrindinis Wae Rebo kaimo pajamų šaltinis.
Endeminis Flores paukštis - Pachycephala nudigula (Bare-throated whistler). Gieda jis labai gražiai - moka imituoti ir kartais primena elektroninius garsus - ir labai garsiai, galima atpažinti iš tolo.
Prinokusios kavos pupelės
Užtrukome 3 valandas ir atvykome apie 10val., kaimas buvo
švelniai apklostytas debesimis, kurie kaipmat prasisklaidė įsismarkavus saulei.
Kaimo centrinė dalis – puslankiu sustatyti 7 dideli kūgiški namai, pastatyti iš
vietinių žaliavų. Viename name gyvena iki 8 šeimų – tai bene vienintelis likęs
kaimas apylinkėse, kur žmonės palaiko šią tradiciją – kiti tokio pat tipo
kaimai apleisti, nes žmonės nebenori gyventi kartu su kitais, nori turėti
privatų namą savo šeimai. Aplink šiuos tradicinius namus išsibarstę ir
naujesni, skardiniais stogais (neprisimenu, kas ir kokiu etapu juose gyvena). Kaip
ir liepti, pirmiausiai nugužėjome į pagrindinį namą, kurį žymi ant stogo
pritaisyti buivolo ragai. Čia gyvena seniausioji ir garbingiausioji karta,
turinti svarbiausią žodį kaimo reikaluose. Atvykus mums buvo pasiūlyta
prisėsti, na ir čia baigėsi susikalbėjimas. Pabandėm pramušti reikalus ir
paprašėme svečių knygos, bet šis klausimas kažkaip kurį laiką liko neišspręstas,
apie kažkokią ceremoniją kažkas kažką užsiminė... Nesupratome, ar čia dabar
kavos laukti, ar sumokėti, ar kaip čia.. Palikau Agnių sėdėti ir nuėjau
pafotografuoti, nes kaip tik švietė saulė ir nenorėjau praleisti šio momento
belaukiant nežinia ko. Po gero pusvalandžio atėjo šiek tiek angliškai kalbantis
jaunuolis (mano indoneziečių kalbos žinių dar nepakako susikalbėti, nors vietiniai
pagrinde kalba savo kalba) ir paaiškino, kad turime duoti auką, simboliškai,
kiek negaila. Na, galvojame, čia turbūt „ta“ auka, ir ištraukus 50.000
jaunuolis tarė „užteks, užteks“ ir informavo, kad dabar bus ceremonija, vyriausioji
galva paprašys protėvių mus apsaugoti ir priimti į kaimą. Diedukas rankose
laikydamas pinigus kažką paburbuliavo ir štai mes jau esame saugūs :).
Dar sykį
apvaikščiojome centrinę kaimo dalį, kurio viduryje ant išklotų tentų buvo
džiovinamos kavos pupelės, tarp jų lakstė vaikai ir šunys, viena moteriškė
medine lazda į specialų medinį kelmą išmušinėjo kavos pupeles iš odelių, kita
taip smulkino jau paskrudintą kavą. Kavos teko paragauti ir ji mums labai
patiko. Taip pat buvome pavaišinti ir gardžiais pietumis, po kurių, dar aplankę
naujai statomą biblioteką (kaip pirmą knygą padovanojau savo Indoneziečių-Anglų
kalbos žodynėlį, kuris gal naudingesnis bus kokiam vaikui – man reikalingų
žodžių mažai radau) iš lėto leidomės atgal, o Wae Rebo ėmė skęsti debesyse. Gražu
čia, malonu pabūti tokiose atokiose vietose, kurios nemato daug turizmo. Tik
įdomu, kiek ilgai...
Wae Rebo iš viršaus
Agnius ir pirmasis sutiktas Wae Rebo gyventojas
Pagrindinis (vidurinis) namas su ragais ant stogo
Šviežių pupelių gliaudymas iš žievelių
Pagrindiniame name. Erdvės labai daug. O čia dar nesupratome, ko laukia senoliai :)
Skrudintos kavos smulkinimas
Džiovinamos kavos uogos
Artėjant vidurdieniui, kavos pupelės surenkamos, nes gresia lietus.
Žaidimų aikštelė
Tą pačią dieną kitu, trumpesniu keliu (netyčia, tiesiog
žmonių klausėme į kurią pusę Ruteng) per virš 2km aukštyje esančią perėja grįžome
į Ruteng, pamatydami dar nematytas vietas ir, pernakvoję, kitą dieną aplankėme voratinklinius
ryžių laukus, esančius už 19km. Tokie ryžių laukai visoje Indonezijoje yra tik
vieni – žemės apskritimas giminės šeimoms dalijamas kaip pyragas, o centrinės
dalies derlius paliekamas kaip auka dievams. Tai – taip pat gan primityvi
tradicija, kuri, ko gero, palaikoma dėl pritraukiamo turizmo (nors jo čia palyginamai
nedaug) – apskritimas nėra iš patogiausių formų dalijantis žemę ir šie laukai
dažnai nebūna idealios apskritimo formos, kad nebūtų švaistoma žemė. Grįžę į
Ruteng bandėme aplankyti dar porą tradicinių kaimų (vidury miesto), bet vienas
jų pašiurpino – namai visiškai neprižiūrimi, akis bado betonas ir šiukšlės.
Užtai tik įvažiavus į kaimo teritoriją, nespėjus nė apsidairyti pasitinka
žmogelis su svečių knyga (čia ir susimokėti reikia), bet nematėm reikalo
aukoti, paaiškinom, kad pirmiau gal apsitvarkyti reiktų ir sprukom. Daugiau
kaimų (mieste) lankyti nė nebesinorėjo.
Ryžių terasos Ruteng apylinkėse
Voratinkliniai ryžių laukai - jie ypatingai gražiai atrodo, kuomet dirva apsemta, sodinant ryžius ir tik juos pasodinus.
Mergina iš Ruteng apylinkių
Popiet išjudėjome į Bajawa ir autobusas mus paleido prie
sankryžos jau sutemus – iki miestelio dar reikėjo įveikti apie 5km, todėl priėmėme
ojek‘o pasiūlymą (Ojek – laisvai samdomas
taksi-motoroleris, čia vietos yra tik vienam keleiviui) ir paprašėme, kad
nuvežtų į pigiausius svečių namus. Tą pačią dieną išlindome ieškoti motorolerio
nuomos ir buvome nukreipti į kone didžiausią viešbutį. Deja, čia motorolerių
neturėjo, todėl nuėjome į priešais esantį viešbutį, kur viešbučio darbuotojas
paskambino savo draugeliui ir šis mums išnuomojo saviškį. „Full tank, gasoline
included“ - pilnas bakas, sako, degalai įskaičiuoti - kainavo 75.000IDR.
Patikrinus bakas buvo kiek daugiau nei puspilnis, todėl paprašėm užpildyti.
Bajawa regionas pilnas tradicinių kaimų, kurių kai kurie
turi itin savitą stilių. Paprastai kaimui reikia paaukoti po 10.000IDR nuo
žmogaus (todėl kai kuriuose vaikštinėjau viena, nes kaimai panašūs –
pavaikštinėju, pabendrauju su vietiniais žmogeliais, kurių dauguma tikisi, kad
nupirksi koki suvenyrą, pafotografuoju ir važiuojam toliau). Pirmiausiai anksti
ryte išvažiavome ieškoti Wawo Muda ugnikalnio kraterio – paskutinio
išsiveržusio ugnikalnio Flores saloje (2001m.), kur susidarė keli gelsvi-rudi-orandžiniai
ežerėliai, o kraštovaizdžiui prieskonių dar priduoda kaip sudegę degtukai
atrodantys pušų nuodeguliai ir Inerie vulkanas fone (kuris kaip tyčia pasislėpė
po debesimis). Rasti nebuvo labai lengva – važiuojant motoroleriu reikia
nuolatos vietinių klausinėti, kur Wawo Muda, nes keliukai atrodo labai
šalutiniai ir pagal žemėlapį beveik neįmanoma suprasti – ar čia tas kelias, ar
ne. Atvykus į pradžios tašką, palikome motorolerį ir išpėdinome. Pirma ėjome
teisingai, bet neišvydę kraterio (nes šis taip pat slėpėsi po debesimis),
pradėjome klaidžioti. Paklausus vietinio, šis mostelėjo kaip ir gera (bet kaip
ir nelabai) kryptimi, todėl nuėjus pusvalandį ir nieko panašaus neradus
supratome, kad kažkur tikrai ne čia nuėjome. Viso iki kraterio nueiti užtrunka
apie valandą, bet mes pravaikštinėjome apie dvi. Nusivylę buvome, bet
nusprendėme, kad pasiduoti negalima ir, sutikę gidu lydimus turistus, gavome
teisingą kryptį. Čia pasirodė labai gražu ir verta žygio. Beje, visose apylinkėse auginama kava - ko gero visoje Indonezijoje, aukščiau esančiose vietovėse.
Wawo Muda dar vadinamas "mini Kelimutu"
Visą rytą sugaišę prie vulkano, tiesiu taikymu nuskubėjome
link tradicinių kaimų – keliolikos kilometrų spindulių jų yra dešimtys. Tik
vieni labiau išlaikę tradicines medžiagas ir aplinką, kiti – jau skardiniais
stogais. Tiesa, pakeliui pajutome kažkokį motorolerio gedimą – trūko varžto
prie koja valdomų galinių stabdžių ir šie buvo įlenkti – pasisekė, nes šalia
buvo servisas ir gedimą mums sutaisė už 7.000IDR.
Kaimelio viduryje - kapavietės. Kapų šalia namo matėme visoje Indonezijoje, kai kur jie nukloti plytelėmis, kai kur akmenimis... Ngada etninės grupės kaimuose labai simboliški yra Ngadhu (medinis kotas su stogeliu - simbolizuoja vyrišką lytį) ir Bhaga (mažas namelis kairiau - moteriška lytis) - siejami jie su protėviais ir rūpesčiu jų pomirtiniu gyvenimu.
Draugiška moteriškė Liuba kaime. Tipiškas aksesuaras kaimuose - gyvulių ragai - simbolizuoja turtą.
Bena kaimelis - bene įspūdingiausias (Ngada etninės grupės tradiciniai namai). Namai sustatyti dviem puslankiais vienas prieš kitą, viduryje - protėvių kapai , susibūrimų bei ritualų vieta
Kone kiekviename kaimelyje moterys audžia tradicinius drabužius (ilgas sijonas, į kurį įlindus visu ilgiu galima apsisiausti, nešioti kaip suknelę ar sijoną - tiek vyrams, tiek moterims), juostas, šalikus, diržus...
Kai kurių namų stogus puošia mediniai personažai ar maži nameliai.
Apsilankę keliuose jų, patraukėme link karštųjų versmių,
kurios pasirodo yra visa verdanti upė. Šios vietos be vietinių nurodymų suradę
taip pat nebūtumę – reikėjo klausti „di mana air panas?“ (kur karštas vanduo?),
taip vadinamos karštosios versmės. Maudymuisi skirta vieta – karštos ir šaltos
upių susidūrimo taškas. Čia galima išsirinkti sau malonią temperatūra –
šaltesnę ar karštesnę, nors kartais netikėtai užlieja karštesnio arba šaltesnio
vandens pliūpsnis. Kone visoje Indonezijoje gausu karštųjų versmių – nieko nuostabaus,
čia gausu ir jas kaitinančių ugnikalnių, o versmės vietiniams gyventojams yra
kone vienintelė karšta vonia. Čia mums labai patiko ir negalėjome atsistebėti
Indonezijos turtų įvairove ir gausa, pramirkome gerą pusvalandį besimėgaudami
kūną supančia šiluma (užsimiršo net apšiukšlintas krantas), nesinorėjo nė lįsti
lauk :).
Dar užklydę į vieną turistų nelankomą kaimą (kažkaip galvojome, kad
išvažiuosime į kitą kelią) ir pasisveikinę su smalsiu būriu vaikų, tuo pačiu
keliu grįžome į Bajawa, kur grąžinome motociklą. Degalų sudeginome gal kokį
pusantro litro. Tik viešbučio darbuotojas kažkoks labai knislus pasirodė,
patikrino baką ir pareiškė, kad turim dar sumokėti už litrą degalų. Mums tai
labai nepatiko ir pakartojome vakar jo sakytus žodžius, bei pridūrėme, kad mums
teko mokėti už remontą, todėl gal greičiau jau jis mums turės sumokėti. Staiga
prie mūsų prisistatė malonus vyrukas su dredais ir paklausė, ar viskas gerai, o
viešbučio darbuotojas kažkur dingo (nors sakė, kad mums reikės sulaukti jo
draugo ir su juo pasiaiškinti, su kuo visiškai sutikome). Šis vyrukas,
pasirodo, nuomoja motorolerius (oficialiai) ir paprašė mūsų parašyti skundą
viešbučio direktoriui, nes tas darbuotojas griauna jo verslą, įkišdamas draugų
motorolerius. Šnekėjome kokią valandą, o nei darbuotojas, nei jo draugas nepasirodė.
Nusprendėme, kad už benzina pinigų jie nebenori :). Tas pats vyrukas yra ir
vienas labiausiai giriamų gidų, puikiai šnekantis angliškai – jis mums suorganizavo
autobusą kitai dienai bei davė rekomendacijų, kur pigiai apsistoti Kupang‘e
(Timor sala) ir išsinuomoti motorolerį Ende mieste, kuris – mūsų kitas
apsistojimo taškas.
Grįždami namo užsukome į tą prabangųjį viešbutį, nes šie
turi internetą. Paprašėme registratūrininkės, ar galėtume pasinaudoti, nes
reikėjo pasitikrinti paštą, bet buvo paaiškinta, kad internetas – tik klientams.
Na gerai, sakau, mes nusipirksime atsigerti alaus ar dar ko, bet ji labai abejojo,
todėl paprašėme, kad paklaustų savininko. Kažkokia labai ji išsigantus
pasirodė, bet paklausti nuėjo ir grįžo su tuo pačiu atsakymu – reikia būti čia
apsistojus. Tada įsikišo vietinis vyrukas, pradėjęs aiškinti, kad čia viešbučių
monopolija, kad mes patys kalti, kad prieš atvažiuodami neišsiaiškinom, kuris
viešbutis turi internetą, išvadino mus arogantiškais ir apkaltino, kad spaudžiam
registratūrininkę, nors mes tik gražiai paprašėm kažko, kas mums pasirodė
nekaltas ir jokių rūpesčių nesukeliantis dalykas. Toks akibrokštas pasirodė
netikėtas ir paliko nekokį įspūdį, bet paskaičius žiaurius atsiliepimus apie
viešbutį („Edelweiss hotel“) susidarė įspūdis, kad tą vietą valdo gobšas
bjaurus savininkas – turbūt su darbuotojais taip pat nesiskaito, kaip ir su
svečiais. Užtai pakeliui užmatėme interneto kavinę (kažkodėl niekas nenorėjo
informuoti, kad tokia egzistuoja), kur už centus be nesklandumų atlikome viską,
ką reikėjo.
Į Endę atvažiavome apie pietus. Čia atvykti buvo dvi
priežastys – norėjome pamatyti netoliese esantį Kelimutu ugnikalnį ir susidariusius
skirtingų spalvų ežerus – šie nuolatos keičia spalvą –, taip pat iš Ende
plaukia keltas į Kupang, Timor saloje. Beeinančius mus užmatė ir užkalbino vienas
vyriškis bei pasiūlė nuvežti iki viešbučio ar išnuomoti motorolerį (vėliau
paaiškėjo, kad tas pats, kurio kontaktus mums davė gidas iš Bajawa). Buvome
girdėję, kad Kelimutu – uždarytas, nes vienas iš ežerų virto baltu ir buvo
jaučiamas stiprus sieros kvapas – valdžia baiminosi, kad šie požymiai gali
reikšti vulkano suaktyvėjimą, todėl įsakė nieko neleisti prie šio, bene
įspūdingiausio visoje Flores saloje gamtos stebuklo. Pirmiausia buvo pastatyti
sargai ant kelio prie pagrindinio įvažiavimo, bet gidai turistus ėmė vesti per
aplinkui – tada valdžia kaip tik mūsų atvykimo dieną išleido oficialų įsakymą,
draudžiantį bet kam ten patekti. Nepasisekė. Tuomet nusprendėme vis vien
išsinuomoti motorolerį ir pasivažinėti apylinkėse, bet mūsų nuomotojas pradingo
ir neatsakė į skambučius (kitą rytą sutikome ir išgirdome kažkokius durnus
pasiteisinimus). Nusprendėme dieną praleisti nieko neveikdami, o kitą dieną –
keltas į Kupang. Bet ir vėl nepasisekė. Kelto nėra :). Keltas tik už dviejų
dienų. Iš Ende į Kupang plaukia du keltai – vienas „ASDP“, kitas „PELNI“.
Tačiau apie pirmąjį informaciją rasti sunku, tiksliau, rasti galima, bet ji yra
pasenusi ir neatitinka realybės, o viešbutyje niekas nieko nežino. Klausėme ir uosto
policininkų ir paprastų policininkų – niekas tiksliai nieko nežino, ir sako
skirtingus laikus bei dienas. Todėl teko prakabėt tris dienas Ende, kol galų
gale išplaukėme su „Pelni“.
Ši kelionė, bent jau jos pradžia buvo baisoka – kelto laukė
didžiulė minia, o dar didesnė buvo kelte. Keltui prisišvartavus kaip visada
prasideda neapsakomas veiksmas, grūstys, vieni eina pirmyn, kiti atgal. Tiek
žmonių susidarė dėl prieš tai atšaukto kelto ir nepalankaus meto – studentai važiuoja
į Kupang‘ą priduoti stojimo dokumentų į universitetą. Nusprendėme likti
paskutiniais įlipančiais į keltą, kuris, sulipus visiems žmonėms su savo
kroviniais (daugiausiai ryžiais), akyse pagrimzdo virš metro – langelio,
buvusio aukščiau krantinės, nebesimatė. Visi praėjimai buvo nugulti žmonių,
niekur nebuvo vietos net praeiti, o laiptinės ir kiekvienas laisvas kampas
užgrūstas kroviniais. Mes nusibrovėme tiesiai iki kapitono – pirmiausiai paklausiau
ar jis garantuoja, kad neskęsime su tiek žmonių (patikino, kad viskas čia
normalu, o mano pastaba dėl mažo gelbėjimosi valčių kiekio buvo atremta fraze „stačiomis
visi tilps“:))) ir tada paprašėme prisiglausti už tvorelės, prie įgulos durų –
sėkmingai. Jūra buvo visiškai rami ir sėkmingai pasiekėme Kupang‘o uostą,
esantį vos 7km nuo uosto. Užtai iki jo nuvažiuoti iš mūsų buvo prašoma net po
30.000IDR, todėl nusprendėme eiti ir tranzuoti – netrukus mums sustojo ir už
dyką pavežė atgal važiuojantis taksi. Mieste mus pasitiko B. iš couchsurfing su šeima, priėmęs mus
apsistoti savo namuose.
MASĖ
Keleiviai linksmai leidžia laiką žaisdami kortomis. Kai kurie ant ausų turi pakabintas dėžutes - kas daugiausiai turi, tas labiausiai pralaimi.
Sunkiai praeinamas denis. Laivo įgulai nelengva buvo visų bilietus sutikrinti...
No comments:
Post a Comment