Trumpas vizitas Puerto Princesa ir važiuojam žiūrėti didžiojo Pasaulio stebuklo..
Išlipę iš laivo bandėme rasti informaciją, bet čia tokios
nėra, o padėti bandė terminale dirbęs vyriškis. Deja, jis nieko nežino apie
keltus iš El Nido į Coron salą, bei iš Coron į Manilą, Bet apie tai nieko
nežinojo ir prieš tai esančiuose informacijos centruose – kažkaip informacija
apie keltus labai prasta, apie vieno regiono keltus galima sužinoti tik to
regiono informacijoje (nors informacija gali būti irgi klaidinga), be to, yra
daug keltų linijų ir jie apie kitas linijas taip pat negali nieko pasakyti.
Išėję iš terminalo buvome, kaip įprasta, užpulti triratistų,
bet paėjome iki už kelių šimtų metrų esančios valgyklėlės, kur papietavome ir
pasiklausinėjome apie autobusų terminalą. Dar pasiskaičiau kompiuteryje turimą
LonelyPlanet ir susumavus informaciją radome džipnį iki stoties.
Nusprendėme važiuoti iki garsiosijo povandeninės upės
nacionalinio parko Sabang. Bet stotyje paaiškėjo, kad paskutinis džipnis
(14val.) jau pilnas, ir ant stogo paskutines vietas jau turėjo kelte sutiktos
olandės. Čia pat prisistatė triratistas, bandantis įkalbėti iki parko važiuoti
su juo (už 2500 pesų! Net pusės tiek lėktuvas iki Manilos nekainuoja) ir teigiantis, kad daugiau jokio
transporto nėra. Paiškėjo, kad yra autobusas, išvykstantis 15val., bet jis jau
buvo pilnas. Pasirodo taip sunku iš Puerto Princesos išvažiuoti (na išskyrus su
privačiu transportu..), bet nėra padėties be išeities – sėdome į autobusą ir
išlipome sankryžoje – pusiaukelėje (Salvacion), vildamiesi kažką susistabdyti. Ir
susitranzavome prancūzų šeimynėlę, nusisamdžiusių privatų mikroautobusą iš El
Nido – vietoje atsidūrėme greičiau nei 14val. išjudėjęs džipnis, kurį aplenkėme
netrukus po pusiaukelės.
Džipnio kiekvienas plyšelis užkaišytas buvo..
Iškart nuėjome į informaciją, kuri jau ruošėsi užsidaryti ir
pasirodo mums pasisekė ir kitą dieną galėsime aplankyti požeminę upę. Patekti
ten reikalingi išankstiniai leidimai (o dar, kaip visada, pataikėm ant
valstybinių švenčių ir atostogų..), atvykus tą pačią dieną – neįmanoma ir
būtinai reikia apsisoti viename iš akredituotų viešbučių-svečių namų, kurie
turi tam tikrą leidimų skaičių. Inormacijoje buvome nukreipti ir nupėdinome į
pigiausią – 500 pesų už bambukinį namelį, tik kvitą reikia paimti, ir kitą
dieną galime aplankyti upę.
Ši vietovė graži, kalnų formos primena Norvegiją. Palei
pakrantę išsirikiavusi visa eilė viešbučių, dauguma jų prabangūs ir kainos
visur – seniai neregėtos.
Nestebuklingi "stebuklo" niuansai
Kitą rytą atsikėlėme pasitikti saulėtekį, vėliau aplankėme
netoliese esantį kriokliuką – nieko ypatingo. Išsiregistruojant
„administratorius“ dar kažką būrė apie tai, kad kartais (ir turbūt norėtų, kad
ir šįsyk) dar reikia susimokėti už dvi naktis, nes trūksta per dieną duodamų
leidimų, bet tokių pasakų nebuvau girdėjusi, taip jam ir pasakiau (kad dar kiti
girdėtų) – informacijoje mums pasakė atnešti kvitą, daugiau nieko, tai matyt
jie geriau žino, kas kiek leidimų išnaudojo. O turbūt (reik tikėtis ne) ne
vieną žmogų taip apgauna ir susimoka už dvi naktis...
Atvykus į informaciją, teko palaukti valandėlę, susimokėjome
už leidimus ir nuėjome prie laivelių, kuriais gabenama iki urvo (kitos
galimybės nuvykti nėra, nebent išsinuomoti baidarę, o nusiirti dar prireiktų
laiko). Vieno laivelio kaina į abi puses šešiems žmonėms – 700 pesų. Mums priėjus prie bilietų stalo, buvo
pareikšta – “700 pesos ma’am” (buvau pamiršus paminėti, kad Filipinuose
nuolatos kreipiamasi “sir” ir “ma’am”, kartais net po kelis kartus viename
sakinyje, gatvėje kam nors šaukiant “sir!” irgi aišku, kad bando prisišaukti
mus, o buvo atvejų, kad ir mane „sir“ susipainioję pavadina arba Agnių
„ma‘am“:)). Lygtais mums dviems viso laivo reikėtų... Bet jų taktika čia aiški
- pasakiau, kad gal geriau prie ko nors prisijungsim... Tada atsirado laivas su
dviem vietom, bilietų pardavėjas sako „150 pesos each, OK?“, paklausiau, kiek
žmonių laive, sako 6 su jumis – teko paaiškinti, kad skaičiuoti moku, todėl
gali nebeapgaudinėti ir atsisakėm plaukti su tuo laivu. Paprastai apgaudinėja
transporto priemonėse, o, kai paklausus kainos pagalvojama, pasiūloma kaina ir
priduriama „OK?“ – reiškia bandys apgauti, su tokiais nebesiderim ir važiuojam
su tais, kurie pasiūlo tikrą kainą.
Po mūsų atėjusiai rusų porelei irgi buvo pasiūlyta
susimokėti 700 pesų (nors jau mes šalia sėdėjom ir laukėm pakeleivių), jie net
sutriko, sako „gal galima prie ko prisijungti..“, tada teko įsikišti ir
pasišaipyti iš biznierių. Ir kaip visada, kad kiti girdėtų :).
Jau nujautėme, kad šita ekskursija bus konvejerinė, taip ir
buvo. Laivelis mus išleido paplūdimyje ir iki urvo reikėjo paeiti porą minučių,
kur mūsų grupė buvo išsklaidyta ir po du susodinta į 10 žmonių talpinančias
valtis, kur buvo likę vietos. Mums teko sėdėti pačiame gale, o visą vaizdą
užstojo stambi moteriškė, per kurios plačius pečius mažai ką į priekį regėjom.
Priekyje sėdintiesiems buvo patikėtas žibintas, kuriuo dažnai jie šviesdavo,
kur užsinorėdavo, o valtininkas nesustodamas laidė mintinai išmoktus juokelius
:). Pati upė yra ilgiausia pasaulyje praplaukiama požeminė upė ir įtraukta į
UNESCO paveldo sąrašą (bei vieną iš 7 naujųjų Pasaulio stebuklų), tačiau
ekskursija apima tik nedidelę dalį jos ir viso trunka apie 40min.
Nelabai buvome patenkinti, eilinį sykį prižadėjome sau, kad
į tokias turistines vietas daugiau nevažiuosime – neįtarėme, koks čia žmonių
srautas (per dieną upę aplanko 900 žmonių), bet kita vertus, norint pamatyti
kažkokį ypatingą objektą beveik visada teks susidurti su didesnėmis ar
mažesnėmis masėmis...
Tik grįžę į Sabang, čiupome kuprines ir iškeliavome tranzuoti
(iki El Nido siūlosi vežti mikroautobusai – 800 pesų žmogui) iki Salvacion, kur pasigausime
autobusą į El Nido. Buvo baisu, kad liksim, kur stovėję, nes pagrindinis
transportas čia – motociklai, arba brangūs, į turistus orientuoti
mikroautobusai. Ilgai laukti nereikėjo ir mums sustojo sunkvežimis atvira
priekaba ir žaibišku greičiu pristatė iki Salvacion. Tiesa, tranzavimas
Filipinuose retai kada bus už dyką (priklausomai nuo vietovės ir privačių
automobilių skaičiaus, nes pagrindinė privati transporto priemonė – motociklas),
ir, kaip tikėtasi, vairuotojas paprašė pinigų. Nuo Salvacion pasigavome vieną
iš dažnai reisuojančių autobusų ir vėlai vakare pasiekėme El Nido.
Užsibūname "lizde" - El Nido
El Nido (ispanų kalba reiškia "lizdas" - šioje vietovėje esančiuose urvuose gausu kregždžių lizdų, kurie naudojami sriubai kaip didžiausias ir labai brangus delikatesas, nuo to ir kildinamas vietovės vardas)
susidūrėme su problemėle – visi pigūs (vieni iš pigiausių kambarių dviems – 800
pesų nakčiai, bet galima pasiderėti, o ne tokiu užimtu metu gal ir dar pigiau
galima rasti) svečių namai buvo pilni, vienoje laisvoje vietoje kaina neatitiko
realybės, tačiau pasisekė – įsiprašėme į vieną viešbutėlį (kuris irgi buvo
pilnas) ant sofos, su sąlyga, kad liksime pas juos kitą naktį, todėl pirma
naktis mums nekainavo. Šiaip El Nido mums buvo pati brangiausia vieta
Filipinuose… Ši vieta , ko gero, pati garsiausia ir nenuostabu kodėl – Bachuit
archipelagas stebina savo grožiu, gausybe įvairių dydžių ir formų salų, balto
smėlio paplūdimiais ir skaidriu vandeniu
- ką veikti čia ras ir paplūdimių mylėtojai, ir nardytojai.
Nors iš pirmo žvilgsnio turistiškas ir brangus El Nido mums
nelabai patiko, bet čia užsisėdėjome kelias dienas. Per tą laiką padarėme porą turų
po salynus, motoroleriu aplankėme tuščią ir nuostabų Nagpan paplūdimį (kur mus
sukandžiojo smėlio musės – vos milimetro-dviejų dydžio musytės, kurių įkandimai
gan skausmingi, ir po nakties tampa ypač nižūs), esantį už 19km, Las Cabañas
paplūdimį (kuriame išsidėstę brangios paplūdimio poilsiavietės, bet netrūksta
cigarečių nuorūkų bei stiklo šukių) – nebloga saulės palydėtuvių vieta. Nors
Las Cabañas yra vos už 4km nuo El Nido, triratistai prašo net 150 pesų už du
žmones. Tačiau puiki išeitis – palei paplūdimį ateiti pėsčiomis (pakeliui yra
viena gyvenvietė – čia pajunti ryškų kontrastą..). Taip pat El Nido susitikome
su F. ir dar dviem Sagadoje sutiktų anglų-nardytojų porele.
Pasiplaukiojimai po salynus
Žmogelis kruopas padžiovė Nagpan paplūdimyje.
Nagpan paplūdimys
Ramus kaimelis Nagpan paplūdimyje
Narvai kalmarams gaudyti
Saulėlydžiai Las Cabanas..
Žvejys plauna aštunkojį
Pietūs
Visai šalia prabangių turisinių vietų žmonės gyvena taip (o aplink apsimėtę kalnais šiukšlių), jachtų fone turškiasi vaikai.
El Nido festivalis buvo prasidėjęs dar mums neatvykus, o pabaigos taip pat nespėjome pamatyti..:)
Stogai ypač pilni būna rytais
Būdami El Nido stipriai apsižioplinome – nusipirkome
skrydžio (nes keliauti kitu transportu būtų tekę labai per aplink) bilietus iš
Roxas į Manilą – yra vienas Roxas pusiaukelėje iki Puoerto Princesa. Paaiškėjo,
kad tai kitas Roxas (o vėliau radau ir daugiau miestų tokiu pat vardu) ir pigių
skrydžių bendrovė pinigų negrąžina. Teko pirkti kitus – gerai, kad ne paskutinę
dieną sužinojome... Turėsime pamoką.
Ilgas kelias iki skrydžio ir vėl...terminalo mokesčiai atsisveikinimui
Skrydis į Borneo (Kuching) – iš Clark, iki kurio nuvažiuoti
mums užtruko visą dieną, keičiant keletą transporto priemonių – tiesioginio oro
uostus sujungiančio transporto (išskyrus taksi) nėra – kad ir kaip netoli būtų.
Tokia keleivių gaivinimo sistema, kol džipnis laukia užsipildymo
Clark – apytuštė oro uosto (ir karinių pajėgų) teritorija su apleistomis,
žolėmis apaugusiomis aikštelėmis bei apžėlusiais blokiniais pastatais, šiek
tiek primenanti Lietuvą, su brangia nakvyne (geriau apsistoti Angeles, kuris
yra už 15km, jeigu skrydis ne anksti ryte, kaip mūsų), viena SevenEleven
parduotuve ir keliomis duty-free parduotuvėmis – ir visa tai išsidėstę nemažu
atstumu. Ilgai užsitęsė išpirkto vietinio Boracay romo (labai skanaus ir
pigaus, parduodamo tik Filipinuose) paieškos, kurio norėjome nupirkti lauktuvių
mums priimantiems žmonėms Singapūre bei Kuching‘e. Galų gale, gailiai
pasiguodus, vienas parduotuvės darbuotojų nusiuntė kolegą nuvažiuoti iki kitos
tinklo parduotuvės ir parvežė mano užsakymą.
Oro uoste dar teko susimokėti privalomą terminalo mokestį
(kuris neįtrauktas į bilietų kainą) – 450 pesų. Specialūs terminalų mokesčiai – tipinis Filipinų bajeris, tiek
keltų terminaluose, tiek oro uostų. O tuomet stovėjome ilgoje eilėje prie
muitinės – pareigūnai darbą pradėjo likus vos valandai iki skrydžio, o eilėje
stovėjo dviejų skrydžių keleiviai, ji judėjo labai lėtai ir galų gale abu
skrydžiai buvo uždelsti – nepatenkinti buvo visi, bet žodžiais darbuotojus
skatino tik užsieniečiai…
Atsisveikinome
su paplūdimių, salų, gražių moterų, gracingų ladyboy’ų, grilių, džipnių,
triračių (tiesą sakant – keturračių), karaokių, gaidžių peštynių ir ypatingai mielų vaikų šalimi.
Nepadarėme ir nepamatėme visko, ką norėtųsi ir čia sugrįžti mintys sukosi dar
neišvažiavus. Bet dabar galvose – Borneo.
Taip judėjome per salas (mėlyna - sausuma, orandžinė - vandeniu)
Daugiau nuotraukų čia:
No comments:
Post a Comment